Mijmeringen van Karel
Liefde is een werkwoord. Het is de titel van een boek waarmee Alfons Vansteenwegen wereldberoemd werd in Vlaanderen. Trouwens ook over de landgrenzen heen, zijn boek is in tien talen vertaald. De Vlaamse relatietherapeut schrijft pakkend proza over relatie, huwelijk, gezin, trouw. De kern daarvan is dat verklaringen, beloften, intenties maar woorden zijn, terwijl het eigenlijk aankomt op daden.
Die vraag stel ik mezelf ook vaak in de kerk. Is geloven een kwestie van bidden, zingen en luisteren of is het een kwestie van doen, de handen uit de mouwen steken, helpen? Komt wie vecht voor mensenrechten en uitdeelt bij de voedselbank dichter bij God? Of gaat het in wezen om verinnerlijking, meditatie, zoals de monnik die eenzaam bidt in zijn cel?
Spontaan denk ik natuurlijk, ach, het is niet of of, het is en en. Jezus was erg actief met zorg, met genezen, met voedsel uitdelen, maar hij trok zich ook terug in de woestijn. ‘Hij bad op enen berg alleen’ zegt de dichter. Hij had mensen lief en gaf zijn leven daarvoor, zegt de dominee. Beide horen bij geloven. Maar toch, hoe zit het met de afweging, de dosering?
In de kerk van Huizinge wordt iedere zondag gehandeld, ook in de week. Geld wordt verzameld voor een vluchtelingenwerk of voor een bijdrage aan zusters die ergens in Afrika voor weeskinderen zorgen. Kerkgangers die het moeilijk hebben krijgen bezoek, een bloemetje. Er is actie.
Maar er zijn ook woorden, veel woorden. Een uitgebreide lofzang aan de Heer met lange teksten. Vijf strofen na elkaar, geschreven in de zestiende eeuw ergens ver van hier. En daarna nog meer gezang. En dan volgt een uitgebreide overweging. Met heel veel woorden.
De Dalai Lama drukt het zo uit: ‘wij hebben geen kerken en geen tempels nodig, geen ingewikkelde woorden, wij hebben vriendelijk gedrag nodig’. Maar wat is dat dan, dat geloof door vriendelijke daden? Geen gebeden, geen gezangen, geen overwegingen, alleen maar vriendelijk zijn? Zo eenvoudig is het toch niet?
Eigenlijk weet ik het niet. Misschien is geloven niet echt een zelfstandig naamwoord alleen maar, en ook niet alleen maar een werkwoord. Misschien is geloven iets anders. Een bijwoord misschien of een bijvoeglijk naamwoord.
In de natuur, de evolutie, oorlog en vrede, leven en dood, daar moeten we niet in geloven, die zijn er namelijk, zichtbaar, kenbaar. Maar aan de menselijke werkelijkheid een bijwoord of bijvoeglijk naamwoord toevoegen, dat is het misschien. Woorden als ach, en, ook, goed, barmhartig, zorgzaam, vriendelijk.
Zou dat het zijn, geloven? Eigenlijk weet ik het niet.
Karel van Hoestenberghe
(Wilt u reageren? Uw reactie graag naar: khoestenberghe@gmail.com