Brief naar moderamen van de Generale Synode van de PKN Nederland

Zoals aangekondigd is in de gemeentevergadering en de kerkenraadsvergadering, hebben wij op maandag 11 mei onderstaande mail gestuurd naar de scriba van de protestantse kerk in Nederland, ds. Kees van Ekris, met het verzoek aan het moderamen om zich uit te spreken tegen het geweld van Israël tegen Palestina, Gaza  en Libanon.
Vorig jaar rond deze tijd hebben wij dat ook gedaan, maar er is toen geen bevredigend antwoord gekomen. Het geweld gaat steeds door met duizenden slachtoffers tot gevolg en de landelijke kerk spreekt zich daar maar niet over uit.
We hopen met deze mail de aanzet tot discussie te krijgen en het moderamen tot gedachten verandering te brengen en hebben ook de Classis Groningen/Drenthe en de Raad van Kerken op de hoogte gebracht.
We zullen u op de hoogte houden wat het tot gevolg heeft.

Huizinge, 07-05-2026                                                                                                                            
Aan het moderamen van de Generale Synode                                               
van de Protestantse Kerk in Nederland.
Cc: Secretariaat Raad van Kerken.
        Classis Groningen/Drenthe van de Protestantse kerk
t.a.v. scriba van het moderamen, ds. Kees van Ekris
Onderwerp: Veroordeling geweld door Israël in Gaza, Palestina en Libanon.

Geacht moderamen,

Een jaar geleden, op 8 mei 2025, heeft de Protestantse Johannes de Doper gemeente te Huizinge u een mail gestuurd, waarin zij haar ongerustheid en ongeloof heeft uitgesproken over het zwijgen van de Protestantse kerk in Nederland over de onmenselijke agressie van Israël in de Palestijnse gebieden, Libanon en Gaza en het verschrikkelijke geweld van Hamas op 7 oktober 2023.
Op 24 juni 2025 heeft U daarop geantwoord dat U weigert om eenzijdig te kiezen, met een verwijzing naar andere redenen waarin u aandacht besteedt aan de situatie.
Nu, een jaar later, is dit conflict nog steeds niet ten einde, en er zijn zoveel meer slachtoffers gevallen en het lijden van mensen gaat gewoon door.
Op moment van dit schrijven staan er vrachtwagens met hulpgoederen te wachten voor de grens van Gaza. Ze worden door Israël tegengehouden.
Onze gemeente blijft van mening dat het niet goed is dat de PKN blijft oproepen tot on-opgeefbare verbondenheid met Israël.
In dagblad Trouw van 1 mei 2026 stond bij een redactioneel commentaar op het uitspreken van de Raad van Kerken tegen radicaal rechts, het volgende: “Als kerken niet spreken, dekken kerken onrecht toe”.
Bovenstaande uitspraak mag toch niet gelden voor de Protestantse kerk in Nederland?
Eenheid binnen onze kerken staat wat ons betreft ook bovenaan, maar mag niet ten koste gaan van onrecht.
Laat de Protestantse kerk spreken, dat is onze oproep. Dat geeft duidelijkheid.
Juist in deze dagen (4 en 5 mei) worden we eraan herinnerd dat oorlog niet alleen gebeurt op het moment zelf maar generaties lang gevolgen heeft.
Wij vragen u om op korte termijn een veroordelend standpunt in te nemen en over dit conflict te communiceren met de pers en Protestants Nederland.
Graag hoort de kerkenraad een jaar na dato, nogmaals uw standpunt in deze.

Met vriendelijke groet,
Namens de kerkenraad en gemeente,
J.H. Meems. (Scriba)
Protestantse Johannes de Doper gemeente te Huizinge)